Intervju z učiteljico razrednega pouka

Za svojo raziskavo prakse sem uporabila intervju, ki je obsegal dvanajst vprašanj s podvprašanji. Intervju je bil strukturiran, saj so bila vprašanja že vnaprej pripravljena. Intervjuvala sem učiteljico razrednega pouka, ki uči peti razred osnovne šole. Učiteljica ima že približno petindvajset let delovne dobe, zato ima veliko izkušenj na področju, ki sem ga tudi sama raziskovala in to je področje domačih nalog.

Intervju

1. Ali ste zagovornica domačih nalog ? Utemeljite zakaj ja ali zakaj ne, (argumentirajte)!

Da, zato ker z domačimi nalogami učenci utrjujejo snov ter sprotno opravljajo učno delo, domačih nalog ne dajem z    namenom, da bi učence »gnjavila« z domačimi nalogami ampak zato, da imajo učenci neko korist od domačih nalog.

2. Kateri so po vašem mnenju najpomembnejši nameni in cilji domačih nalog?

Učenci z opravljanjem domačih nalog pridobijo delovne navade, učenci pridejo do svojih zaključkov in spoznanj (ne vedno in ne vsi), utrjevanje in ponavljanje snovi.

3. Ali domače naloge predhodno načrtujete? Kaj pri načrtovanju domačih nalog upoštevate?

Da, naloge načrtujem v skladu s poukom določenega predmeta v dnevni učni pripravi. Pri načrtovanju nalog upoštevam cilje učne ure, učenčeve sposobnosti in znanje, časovne obremenitve domačih nalog. Pri učencih z učnimi težavami še posebej prilagodim obseg in težavnost domačih nalog glede na njihove sposobnosti.

4. Ali dajete učencem možnost, da sami izbirajo med naborom predlaganih nalog? Pojasnite zakaj?

Da, pri nekaterih predmetih. Pri naravoslovju lahko izbirajo katere poskuse želijo opraviti doma. Pri matematiki lahko izbirajo katere težje naloge in koliko jih bodo opravili (naloge z zvezdico). Pri matematiki lahko izbirajo tudi katere sklope nalog bodo opravili glede na težavnost (zanimivost velikokrat si izbirajo težje naloge). Izbire nalog niso vedno možne, samo v nekaterih primerih običajno na koncu tematskih sklopov, ko učenci preverjajo svoje znanje.

5. Ali učencem dajete tudi prostovoljne domače naloge? Zakaj?

Da, pri družbi in slovenščini. Zato, da vidim odziv učenca ali ga snov zanima ali bo določeno nalogo naredil zgolj samo zaradi boljše ocene.

6. Kdaj ter kako posredujete domače naloge med poukom?

Domače naloge posredujem večinoma na koncu ure (pred zvonenjem), včasih pa že tudi med uro povem, da bodo imeli to za nalogo, odvisno od situacije. Na tablo vedno napišem, kaj imajo za nalogo. Pri nalogah za družbo, naravoslovje in slovenščino jim posredujem natančna navodila. Pri nalogah, ki pa smo jih že delali pri pouku na podoben način (matematika) pa podrobnih navodil za nalogo ne dajem, saj imajo tudi v učbenikih in delovnih zvezkih navodila za naloge. Velikokrat opažam, da gredo navodila za nalogo mimo učenca, kljub jasni in natančni razlagi.

7. Ali vsako domačo nalogo, ki jo posredujete učencem tudi preverite, kakšno obliko preverjanja nalog pri tem uporabljate?

Da, večinoma vse naloge poskušam, kar se da čim bolje pregledati. Pri matematiki naloge pregledujemo ustno, učenci si sami popravljajo domače naloge, glede na rešitve, ki jih povemo ustno. Pri ustnem pregledovanju nalog poskušamo čim bolje izkoristiti čas tako, da vsako dvomljivo stvar prediskutiramo, kar pa nam vzame veliko časa, vendar se mi zdi da je tak način preverjanja nalog zelo učinkovit in učenci veliko odnesejo od tega. Pri slovenščini večinoma pri uri pogledam ali ima učenec opravljeno nalogo ter si to zabeležim (kljukice), potem pa enkrat na teden poberem zvezke in natančneje pogledam domače naloge pri slovenščini. Pri drugih predmetih večinoma nalog pregledujemo ustno.

8. Ali svoje učence ob dobro opravljeni domači nalogi nagradite s pohvalami in nagradami? Kako pohvale in nagrade vplivajo na motivacijo učenca za opravljanje domačih nalog?

Da, vsekakor pohvale pri dobro opravljeni nalogi zapišem v zvezek, ali ustno pohvalim učenca, v njihove zvezke dajem tudi pluse, ki si jih zabeležujem tudi v svojo evidenco. Pohvale zelo pozitivno vplivajo na učenčevo motivacijo in samozavest ter na kakovost opravljanja domačih nalog.

9. Ali pri svojem delu opažate, da učni uspeh posameznega učenca vpliva na redno izvrševanje domačih nalog ter na uspešnost učenčevega domačega učnega dela?

Vsekakor, učenci, ki imajo slabši učni uspeh velikokrat ne delajo domačih nalog oziroma rečejo, da so nalogo pozabili. Učenci, ki ne delajo domačih nalog imajo večinoma tudi slabši učni uspeh. Vendar pa tudi učenci, ki imajo dober učni uspeh velikokrat ne naredijo nalog, ker se jim ne da ali pa menijo, da to za njih ni potrebno.

10. Ali pri svojem delu opažate, da so učenci iz socialno ogroženih družin manj motivirani za opravljanje domačih nalog in ali to tudi vpliva na uspešnost in izvrševanje njihovega domačega učnega dela?

Da, čeprav v razredu nimam nobenega takšnega učenca, iz svojih izkušenj vem, da učenci, ki nimajo spodbudnega družinskega okolja (primer: romi) težje opravljajo domače učno delo oziroma ga največkrat sploh ne opravljajo. Takšni učenci največkrat nimajo urejenega učnega prostora, ki bi bil stalen ter se lahko znajdejo v težkih življenjskih stiskah. Učitelj velikokrat nima natančnega vpogleda v ozadje družin, zaradi pravic zasebnosti.

11. Ali menite, da so sedanje obstoječe prakse domačih nalog učinkovite, s kakšnimi ukrepi pa bi jih po vaše še lahko izboljšali?

Menim, da so sedanje obstoječe prakse domačih nalog učinkovite, vendar pa so učenci na razredni stopnji velikokrat preveč obremenjeni z domačimi nalogami. V svoji praksi se vedno zavzemam zato, da učenci niso časovno preveč obremenjeni. Na predmetni stopnji se mi zdi, da je premalo predmetnega povezovanja učiteljev različnih predmetov in imajo tako učenci veliko preveč nalog pri posameznih predmetih. Menim, da je učinkovitost prakse domačih nalog tudi odvisna od vsakega učitelja posebej.

12. Kako bi po vašem mnenju lahko kot učitelj vplivali na učenčev odnos do domačih nalog, ki je v večini primerov negativno naravnan?

Vsako leto namenim eno razredno uro temu, da se pogovorimo o pomenu in pomembnosti domačih nalog. Pri učencih opažam, da se mnogi ne zavedajo čemu so sploh namenjene naloge. Zato se mi zdi zelo pomembno, da se skupaj na razredni uri pogovorimo o domačih nalogah. Na učenčev odnos lahko kot učiteljica vplivam tudi s svojo osebnostjo in motivacijo. Učence pri domačih nalogah motivirajo tudi nagrade, ki pa seveda niso vedno najboljša motivacija za opravljanje domačih nalog.

Z vprašanji, ki sem jih zastavila učiteljici sem želela raziskati kakšne so sodobne prakse domačih nalog ter kakšne poglede imajo učitelji danes glede ciljev in namenov domačih nalog. Dobljeni rezultati raziskave so me zelo pozitivno presenetili, saj lahko na podlagi odgovorov sklepam, da se učiteljica zaveda ciljev in namenov domačih nalog, ki jih tudi upošteva pri sami izvedbi in načrtovanju prakse.

Menim, da so bila vprašanja v mojem intervjuju ustrezno zasnovana, saj intervjuvanka ni imela težav z njihovim razumevanjem. Z vprašanji sem pridobila vse potrebne odgovore, s pomočjo katerih sem si lahko odgovorila na problemska vprašanja, ki sem si jih na začetku zastavila. Edina pomanjkljivost, ki bi jo izpostavila je morda ta, da nisem snemala intervjuja. Posnetek bi mi namreč pomagal, da bi lahko bolj natančno in večkrat analizirala odgovore.

 

 

 

 

 

(Skupno 163 obiskov, današnjih obiskov 1)

Morda vam bo všeč tudi...

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Dostopnost